נושא:   לילדים המקסימים שילמדו ויום אחד יגיעו הרחק הרחק מכ    מחבר/ת:   נועם גז    לכיתות:   א,     התלמיד/ה:


מאיפה הסרט הזה לקוח
משימת הירח סלן (קאגויה) שוגרה ב-14 בספטמבר 2007 ממרכז החלל ביפן. מטרת המשימה היא הקפת הירח. שמה הרשמי של החללית הוא סלן וביפן היא מכונה קאגויה על שמה של גיבורת מסע לירח באגדת עם יפנית.

המטרה העיקרית של סלן (SELenological and Engineering Explorer) היא להתקדם במתן תשובות לשאלות אודות מקורות הירח וראשית התפתחותו. החללית נושאת 15 מכשירים שיאספו וישדרו נתונים לכדור הארץ אודות היבטים שונים של חקר הירח.

סלן תחקור את כל שטח הירח במטרה לשיג נתונים אודות ההרכב הכימי והמינרולוגי, הגיאוגרפיה שלו, פני השטח ותת השטח, שארית השדה המגנטי שלו ושדה המשיכה שלו. התוצאות צפויות להוביל להבנה טובה יותר של האבולוציה של הירח. בו בזמן, ציוד התצפיות שהותקן על הלווין יצפה גם בפלסמה – שדה החלקיקים האנרגטיים המגיעים מהשמש. הנתונים שיאספו בדרך זו יהיו בעלי חשיבות מדעית לחקר האפשרות של שימוש בירח לפעילות אנושית.

במשימה תתבצע גם בחינת התפיסה הטכנולוגית ורכיבי חלל חדשים למשימות ירח עתידיות. סלן מייצגת את המשימה המדעית השאפתנית ביותר לירח מאז משימת אפולו.

פרופ קאטו הראה לקהל סרט וידאו של השיגור. 45 דקות ו-34 שניות לאחר השיגור ממרכז החלל טאנגאשימה הופרדה החללית מהמשגר. החללית פרשה את קולטי השמש ואת האנטנה והשלימה שני תמרוני מסלול. סלן תגיע לירח ב-4 באוקטובר ותחל בסדרה של שישה תמרוני מסלול כדי להקטין את מסלולה עד שתתייצב על מסלול מעגלי בגובה 100 קילומטר ושמשכו יהיה שעתיים. במהלך ההעברה למסלול הסופי ישוגרו מתוכה הלוויינים הקטנים יותר RASTAR ו-VRAD – הראשון ישמש כממסר והשני יהיה לווין מדעי (ב-9 וב-12 באוקטובר בהתאמה). הפעילות הסדירה של החללית תחל ב-19 באוקטובר. בדיקת תת המערכות והמכשירים תחל ב-1 בנובמבר. ההגעה למסלול היציב צפויה לאמצע דצמבר.


לצד המכשירים המדעיים של סלן, מטרה חשובה נוספת היא הגברת המודעות הציבורית. במהלך המשימה תשדר החללית תמונות טלוויזיה בחדות גבוהה שיראו את זריחת כדור הארץ מעל פני הירח. הנתונים המדעיים יועברו לרשות הציבור שנה לאחר סיום הפעילות הסדירה של החללית.

1. כתבו שלוש שאלות אשמח לענות
      
100 נקודות  


several צפיות